Handlar ert företag med värdepapper eller andra finansiella instrument? Enligt ett nytt värdepappersregelverk, MiFID II*, som börjar gälla 3 januari 2018 behöver ert företag i så fall skaffa en så kallad LEI-kod för att kunna fortsätta med denna handel.
Alla företag behöver en LEI-kod för fortsatt handel med värdepapper. Enskilda firmor behöver en LEI-kod om de omsätter mer än 3 MSEK och handlar med derivat.
Om du handlar med finansiella instrument så som aktier, obligationer, ETF, FX Forwards, FX Swaps kommer du att behöva en LEI-kod. Däremot räknas inte lån, fonder, valutaväxlingar (avista/spot) och pantbrev som finansiella instrument.
Förstärkt krav den 1 november 2017
Juridiska personer som handlar med derivat som till exempel FX Forward, FX Swap, IRS, Futures, Options, kommer att behöva en LEI-kod redan den 1 november 2017, enligt regelverket. EMIR (European Markets Infrastructure Regulation).
Utökat krav den 3 januari 2018
Kravet för LEI utökas. Juridiska personer som handlar med med finansiella instrument som till exempel aktier obligationer, ETF, ADR, GDR behöver också en LEI-kod för att fortsätta handel, enligt regelverket MiFIR / MiFID2 (Markets in Financial Instruments Regulation and Directive).
Vem behöver inte LEI?
Enskilda firmor med en årlig omsättning lägre än 3 miljoner kronor och om du investerar indirekt på marknaden via fonder behöver du inte en LEI-kod.
Hur skaffar vi LEI?
LEI-koden kan ni skaffa från flera olika auktoriserade leverantörer.
Vem utfärdar LEIs?
Du kan ansöka om LEI från en auktoriserad LEI-leverantör. Information om LEI-leverantörer finns på GLEIF-hemsidan. LEI-leverantörer är inte knutna till något land och juridisk personer kan erhålla ett LEI någon av LEI-leverantörerna. För närvarande finns det ingen LEI-utfärdande leverantör i Baltikum.
Hur kan jag ansöka om en LEI?
Först måste du välja din LEI-leverantör skapa en användarprofil på deras hemsida och lämna in de nödvändiga uppgifterna. När alla nödvändiga uppgifter har lämnats in och bekräftats, utfärdas koden inom en period av två dagar till två veckor. Banken uppmuntrar kunder att skaffa sig en LEI tidigare än EMIR eller MiFIDII:s implementeringsdatum för att undvika störningar under handels- eller orderregistreringsprocessen.
Måste jag betala för LEI?
Ja, för att få en LEI-kod behöver du betala registreringsavgift och du måste också betala en årlig underhållsavgift. Observera att avgiften varierar beroende på den utgivande leverantören.
Ska jag betala underhållsavgift för LEI varje år?
Ja, för att behålla LEI-koden aktiv måste du betala LEI-underhållsavgift till LEI-utfärdande leverantör på årsbasis.